Weihenstephan werkte in 2018 samen met de Californische craftbeer pioniers van Sierra Nevada en creëerde zo de eerste Braupakt ooit. Nu, bijna zes jaar later, krijgt deze collab een vervolg: met een Blonde Ale, gebrouwen in Weihenstephan.
Wat hebben de Beierse staatsbrouwerij Weihenstephan en St. Bernardus met elkaar gemeen? De gezichten van beide brouwerijen zijn monniken - en wat is er mooier dan de twee historische figuren Korbinian en Bernardus op elkaar te laten proosten? Niet alleen symbolisch door de creatie van de Braupakt, maar ook letterlijk op het etiket. Het toont de twee monniken die een eerste slok van de Blonde Ale nemen. De twee brouwerijen zijn al lang bevriend; St. Bernardus is immers de officiële importeur van Weihenstephaner bieren in België.
Het idee achter deze unieke samenwerking was het brouwen van een gefilterd, sterk bier van hoge gisting. Deze prachtige specialiteit is de combinatie van twee brouwfilosofieën - dit lijkt glashelder als je naar de grondstoffen kijkt: hop uit België, uit de directe omgeving van St. Bernardus, Weihenstephan-gist, Beierse mout - en water uit Freising. Het bier wordt uiteraard gebrouwen volgens de Zuiverheidswet van 1516. Kruidig, met een karakteristieke gisttoon, fruitig en krachtig met 6,5% alcohol: Braupakt 2024 flatteert het gehemelte met deze kenmerken.
Het bijpassende glas geeft de Collab nog een Belgisch tintje: de bolvorm laat de diverse aroma’s van het brouwpact volledig tot ontplooiing komen. Het bier maakt in dit glas een bijzonder elegante en stijlvolle indruk door zijn krachtige, diepgouden kleur.
Marcus Englet, hoofd export van brouwerij Weihenstephan, is opgetogen: "In St. Bernardus hebben we een perfecte partner gevonden voor de tweede editie van de Braupakt. Een brouwerij die, net als wij, de kwaliteit van haar bieren boven alles stelt en heeft zich met veel aandacht voor detail op dit project gestort. Met Braupakt 2024 zijn we erin geslaagd een samenwerking tot stand te brengen die een klasse apart is: een bier naar Belgische stijl dat niet alleen tot stand kwam met ingrediënten uit beide landen, maar ook met de grote expertise van twee brouwfilosofieën."
Marco Passarella, Sales Manager bij St. Bernardus, kan het alleen maar beamen: “We hebben echt de nadruk gelegd op kwaliteit boven kwantiteit. We waren er allebei van overtuigd dat we geen genoegen moesten nemen met een bier waar we niet 110 procent tevreden over zijn. Maar het is gelukt; het creëren van een prachtig brouwsel dat zich kan meten met de beste bieren. Dit project was voor ons onbekend terrein, dit is onze eerste samenwerking ooit. Maar we vonden het absoluut geweldig – daarom gaan we in 2025 nog een bier brouwen met Weihenstephan, maar deze keer in St. Bernardus."